De ce nu-mi iau casa gratis in Italia

Am citit si eu stirea, am pus mana pe telefon si mi-am zis „perché no?”.

Am cautat oraselul Gangi, am vazut poze frumoase (cu vulcanul Etna in zare…), am gasit si site-ul primariei. Preventiv, am dat un ochi sa vad ce companii zboara la Palermo. Pe site, singurul link in engleza e cu „Initiative free houses” si un pdf in care scrie ca dau case gratis, ca trebuie sa platesti transferul de proprietate si termenul de renovare. Simplu, dar parca prea simplu.

Am sunat la primarie. Fiind de-o ginta si aia latina, am priceput ce taste spunea robotul sa apas, am apasat si mi-a raspuns un nene. „Hello” am zis eu, „buongiorno” a raspuns el, precizand ca nu vorbeste alta limba. Dar s-a prins imediat. „Case gratis?” „Si”, am rostit eu toata italiana pe care o stiam. Se face liniste, vine la telefon o doamna, aude si ea engleza, ma anunta ca nu stie, repeta „case gratis” si imi spune pe ce site sa intru, pe ce link si acolo gasesc tot. Arrivederci. Ma mai uit o data pe pagina, sun iar. Cer cu doamna trecuta la contact pentru proiect. Dau iar de nenea de prima oara, imi spune ca doamna nu e, ca nu se simte bine (daca italiana mea a dedus bine). Domani?, incerc eu. Certamente! zice el.

Sun a doua zi, descopar ca stiu sa spun in italiana ca vreau sa vorbesc cu doamna cutare. Tot nu era. Vine iar o doamna la telefon, aude engleza, spune de doua ori ca nu intelege, dar ma intreaba daca vreau numarul de telefon al agentului imobiliar. Claro! Incepe sa-l dicteze, incep sa-mi amintesc si eu „ora de italiana cu Victor” din anii ’90, cand am invatat sa numar pana la 10. Notez numarul, multumesc si imi pregatesc intrebarile.

Alessandro, agentul, raspunde imediat. Aude engleza, spune scurt ca nu stie, turuie in italiana si incheie „capisci?”. Nu. Ma intreaba daca stiu spaniola. Nu, dar nu mai conteaza, o invat atunci pe loc, numai sa pot afla ceva. Ma scapa de lectie cu ideea de a-i trimite sms cu emailul si apoi imi va da el informatiile. Grazie mille.

Imi scrie si aflu ca la momentul ala mai erau 31 de case disponibile, ca fiind multi aplicanti trebuie sa completez un formular pe site-ul primariei. N-am gasit nici azi formularul… Apoi, daca sunt selectata, va trebui sa fac un act notarial si imediat sa fac un depozit de 5.000 EURO in contul primariei. Urmeaza planul de renovare, in maxim un an si renovarea in urmatorii 3. Dar, daca nu reusesc sa iau acum casa, ei mai au si alte oferte ieftine.

Bun, gratis de 5.000 EURO pana acum. Dar pentru ce ii dau? Ii scriu cateva intrebari, bag si varianta google translate sa-i fac viata mai usoara. Imi raspunde in italiana si bag si eu un translate, ca aia e. Il intreb ce reprezinta suma, daca este un avans sau o garantie. Mai intreb de actul notarial, cine e proprietarul casei, daca imi trebuie un anumit tip de proiect de renovare si daca trebuie sa tin cont de arhitectura locala si ce se intampla daca nu termin de renovat in 3 ani.

Nu bag mana in foc pentru traducere, dar din raspunsul lui am inteles ca cei 5.000 EURO reprezinta o asigurare ca intru in proiect si imi respect angajamentul. Proiectul de renovare trebuie facut de un inginer/arhitect si trebuie sa respecte fatada specifica orasului. Nu se intampla nimic daca nu o renovez in 3 ani, daca termin repede (adaptez: nu am o intarziere mare). Dupa asta, pot sa o inchiriez sau sa o vand. Pe de alta parte, daca nu termin deloc renovarea, primaria poate prelua casa. Dar inainte de orice, trebuie sa fac un act de vanzare-cumparare cu proprietarul italian. Am copiat din mail, sa nu fi inteles gresit, asta costa intre „2.000,00 a 5.0000,00”.

Ar mai fi sederea acolo macar pe durata santierului, proiectul, arhitectul (care nu stiu daca poate fi de la mine de acasa, dar si asa tot as avea de platit macar o plimbare pana acolo, sa vada omul palatul. La 50.000 costul contractului, ar fi bine sa fie palat…), materiale, muncitori, hartii…

Inca nu m-am hotarat daca ma sperie mai tare Etna cea adormita (sau cel…?) ori baietii aia simpatici din filme, pe nume Cosa Nostra. Dar de data asta nu-mi iau casa gratis in Italia, e prea scumpa pentru mine. Arrivederci.

Lasă un răspuns

